Gründeren og de 9 roller

Gründerlivet har så langt vært helt fantastisk. Jeg jobber stort sett hver dag, og noen ganger i både helger, kvelder og ferier. Jeg er uten tvil fremdeles i en honeymoon fase hvor alt er veldig spennende og jeg lærer noe nytt hele tiden. Selv etter snart 4 år i business. 

Det uventede med min relativt nye tilværelse som gründer og leder, er alle de forskjellige rollene jeg plutselig fikk. I privatlivet er man vant til å ha forskjellige roller som venn, kollega, søster, mor, tante etc., man inntar naturlig de forskjellige rollene uten å tenke over det. En av mine tidligere roller var som arbeidstager. Men da var jeg kun det; en arbeidstager. Jeg ankom jobb til en forventet tid, utførte noenlunde forventede arbeidsoppgaver i løpet av dagen, spiste lunsj, gikk hjem på ettermiddagen, repeat. Som gründer derimot føles det annerledes, og jeg merker jeg må aktivt sette meg inn i mine nye roller.

I bedriften min, Assistly AS, er jeg:

  1. CEO/daglig leder, en tittel jeg må innrømme jeg nyter. Jeg deler ut visittkort med en viss stolthet og vet at jeg har skapt en arbeidsplass, både for meg selv, og for andre.

    Som CEO må jeg være visjonær og planlegge fremtiden og driften for firmaet. Jeg må ha strategier og langsiktig forretningsplan på plass. Dessuten merker jeg at jeg noen ganger må stoppe opp og ta en vurdering av hva som skjer i firmaet ved å stille kritiske spørsmål om hvem, hva, hvor og hvordan. Hvem er klienten min? Hva slags hovedtjenester skal jeg tilby? Hva slags milepæler skal jeg sette opp? Hvor ser jeg får meg at firmaet er om 5 år, 7 år, 10 år? Hvordan skal jeg nå firmaets mål?
  1. CFO og regnskapsfører er en stor rolle fordi jeg har valgt å føre det meste av regnskapet mitt selv, noe som har bydd på en verden av nye utfordringer. Jeg har lest og gjort research, sett webinarer og vært på kurs for å lære om regnskap, og enda så kommer jeg kort i blant og må både google og ringe regnskapsføreren min for hjelp.

    Som perfeksjonist, blir regnskapet for bedriften en svært viktig del, og jeg måtte i begynnelsen tenke nøye gjennom om jeg skulle bevege meg ut på denne biten på egenhånd. Heldigvis har skatteetaten vært veldig hjelpsomme og det finnes mange nyttige verktøy på nett for å komme seg gjennom denne delen noenlunde helskinnet. På en annen side, så er jeg fantastisk glad for å ha en dyktig regnskapsfører på laget.  
  1. Advokat – altså, jeg er utdannet som juridisk kontormedarbeider, har lest deler av Norges lover, og lært hvordan jeg kan lage utkast til enkle kontrakter fra maler. Dette er allikevel i de fleste tilfeller ikke tilstrekkelig for å begi seg ut på isen.

    Arbeidsavtaler er juridisk bindende dokumenter, så her vil jeg anbefale å søke hjelp fra de som kan det. Når det er sagt, så har bakgrunnen min hjulpet meg godt på vei for å lage gode tilbud og vilkår til mine klienter. Jeg har gjort det til en regel og ikke inngå muntlige avtaler, og jeg starter heller ikke arbeid for kunder uten å ha en avtale på plass. 
  1. CMO – Chief Marketing Officer er en av mine heller vanskelige roller. Jeg har tenkt mye på hvordan firmaet skal markedsføres, hvordan hjemmesider og visittkort skal se ut, og hva slags profilering firmaet skal ha.

    På dette området har jeg latt kreativitet og min innebygde konservative side få lov til å leke med hverandre. Resultatet er blitt en noe minimalistisk, profesjonell og pen profilering uten for mange gimmicks. Jeg har gått for «what you see is what you get» og «less is more» på akkurat dette. Hva gjelder markedsføring har jeg for det meste fått drømmen oppfylt, hvor mange av våre kunder kommer til oss pga anbefalinger og jungeltelegrafen. Etter hvert som firmaet er blitt mer og mer økonomisk solid, vil jeg allikevel se på muligheter for å bruke noe penger på annonsering og markedsføring. Vi får se hva CMOen beslutter.
  1. CSA (Chief Software Architect) er en veldig viktig del av min tilværelse som en Virtuell Assistent (VA), digital assistent eller administrativ konsulent (kjært barn har som kjent mange navn). Som VA jobber teamet i Assistly på egen laptop, så de programmer og verktøy vi benytter skal alltid være optimale for våre, så vel som våre kunders behov.

    Her er det lagt en del tanker og planlegging i hva slags verktøy vi behøver for å drive firmaet på en god og effektiv måte. 
  1. Innkjøpsansvarlig for hardware og software – Som relativt nyoppstartet firma er en av de største fellene for store utgifter i forhold til inntekt. Så her har jeg som innkjøpsansvarlig brukt masse tid på å tenke gjennom hva jeg MÅ ha og hva som er FINT å ha. Dette gjelder både tekniske hjelpemidler slik som eksterne harddisk for backup, hodetelefoner slik at det er lettere å ha digitale møter og delta på webinarer, software slik som regnskapsprogram, timeføringsprogram m.m. Her er det en hel verden av nyttige hardware og software som kan kjøpes inn, men alt trenger ikke å kjøpes inn med en gang.
  1. Forfatterrollen er den mest morsomme biten av min gründer reise. Jeg liker å skrive om hverdagen min i firmaet og vite at jeg kan dele kunnskap, tips og triks med mine lesere. Jeg har aldri skrevet blogg eller artikler før, så her hadde jeg faktisk også en del å lære. Hvordan skal artikkelen bygges opp? Hva slags overskrift er fengende og gjør at folk har lyst til å lese artikkelen? Hvilket tema er nyttig, og hva burde man styre unna? Hvor skal jeg dele artikkelen? Hvem er mine lesere? Det er mye å tenke på som forfatter, og det er en av mine roller hvor jeg alltid kommer til å være under utvikling.
  1. Arbeidstaker er en selvsagt rolle. Jeg må jobbe for mine kunder og sørge for å holde dem glade og fornøyde. Dette er den absolutt viktigste rollen vi har i Assistly, og vi skal alltid yte og søke å forbedre oss. Som arbeidstaker representerer jeg firmaet som en totalpakke, og dette har direkte påvirkning for fremtidig arbeid.
  1. Arbeidsgiver er en av de viktigste rollene jeg har hatt så langt. Det å ha ansvar for en annen persons arbeidsliv tar jeg seriøst. Her var det viktig for meg å ha papirarbeidet på det rene og ha gode vilkår og rammer for min ansatte.

    Jeg har plukket ut de beste tingene jeg opplevde i arbeidslivet hos mine egne sjefer og ledere, og bygget videre på dette i eget firma. Jeg vil være en leder som hjelper mine ansatte opp, bygger opp deres selvtillit og faglig ekspertise, deretter går et skritt tilbake og lar dem skinne.  

 

Den største lærdommen for meg som gründer, er helt klart å spørre om hjelp. Wear the hat, but make sure it fits™ – er det noe du ikke kan eller er ukomfortabel med å gjøre, søk hjelp og lær av de som er flinkere enn deg, har mer erfaring eller har kommet lengre enn deg. Det gjør jeg.