I flere år fortalte jeg på jobbintervjuer at jeg var vant til å ha flere baller i luften og var flink til å multitaske, og det er jeg. Jeg klarer å gå fra en oppgave til en annen, samtidig som jeg planlegger den tredje, men er dette egentlig en smart måte å jobbe på?
Etter at jeg startet som virtuell assistent og jobber digitalt for mine kunder, ser jeg behovet og lønnsomheten, både for meg og mine kunder, at jeg fokuserer på hver og en arbeidsoppgave. Multitasking er ikke til å unngå innimellom og spesielt i travle perioder hvor mye skjer på en gang, men jeg har begynt å styre unna så godt det lar seg gjøre.
Jeg er flink på multitasking, men jeg velger å ikke jobbe på den måten.
De fleste av oss, nesten 98 %, er faktisk ikke så flinke til å multitaske, men hopper fra den ene til den andre oppgaven og tilbake. De resterende 2 % er det som faktisk klarer å multitaske. Disse menneskene kalles «supertaskers» og klarer å ha flere parallelle tankeprosesser av gangen¹’²
Når man multitasker, avbryter man seg selv og tankeprosesser for å begynne på nye oppgaver med nye tankeprosesser. Hvis det er spesielt vanskelige oppgaver, vil sjansene for å tråkke feil øke, uansett hvor flink man er. Ved å multitaske berøver man fokuset hver oppgave fortjener, og for min del er det ekstra viktig at jeg er fokusert når jeg jobber med kundearbeid.
For å jobbe smart, må man være mentalt tilstede og bruke energien på det man jobber med. Ved å jobbe og gjøre seg ferdig med én oppgave av gangen blir jobben utført på en bedre måte enn om man jobber med for eksempel 5 ting av gangen. Mattestykket er enkel, fokuser 100 % på én oppgave eller
i beste fall 20 % på 5 oppgaver.
I blant er det slik at det koker og alt skjer på en gang, og da er det selvsagt viktig å kunne jobbe med flere ting og ha flere tankeprosesser på en gang, men i det daglige er det viktigere, i hvert fall for meg, å ta for meg en ting av gangen. På denne måten sikrer jeg kvalitet overfor mine kunder, og kaster ikke bort tiden deres ved å jobbe ineffektivt på flere oppgaver samtidig.
Det å jobbe smart er en bevisst arbeidsstrategi som har blitt mer og mer viktig for meg desto mer min kalender fylles opp.
Jeg tok nylig en test for å finne ut hvor flink jeg egentlig er til å multitaske, resultatene ble ikke aller verst. Om du har lyst til å prøve selv, gå inn på: http://multitasking.labinthewild.org/multitasking/
Lykke til!
1; https://www.newyorker.com/science/maria-konnikova/multitask-masters
2; https://www.forbes.com/sites/lisaquast/2017/02/06/want-to-be-more-productive-stop-multi-tasking/#210e791e55a6